Rigtig mange tænker, at den smarteste måde at lave rentabel Adwords på er ved, at man hurtigt finder en masse søgeord, laver nogle middelmådige dynamiske annoncer med en ret generel landingsside. Herefter kan man læne sig tilbage, vente lidt til og herefter tage et kig på, hvor der er trafik, hvor man tjener penge og hvor det er for dyrt og så kan man vælge sin indsats ud fra det.
Smart vil nogen tænke – dumt hvis du spørger mig.
Der er ingen hurtige og smarte måder at arbejde med Adwords på i min verden. Hvis man vil skabe resultater, så kræver det hårdt arbejde og man skal altid tænke på, at Google også tager et kig på kontoens historik. Så derfor er det vigtigt, at man laver kvalitet fra starten af.
Man må gerne give den gas, men det skal gøre på den rigtige måde og det skal være med henblik på, at man sender et kvalitets signal til Google i stedet.
Småt er godt
Så i stedet for at bare rammer bredt, så brug noget tid på at undersøge, hvor der er trafik henne og du ved selv, hvor der er omsætning at hente. Så må man hellere tage udgangspunkt i 80/20 Reglen og så bruge noget ekstra tid på at lave noget godt fra starten af.
Så min anbefaling er, at du starter med at lave en liste af søgeord, kigger dem rigtigt grundigt og grupperer dem til et niveau, hvor du mener, at du kan skrive nogle annoncer, som er relevante for hele din gruppe af søgeord.
Eksempel 1: Hvis du har en klump søgeord, som indeholder både kondisko og løbesko, så skal alt hvad der har med løbesko i en gruppe og kondisko i en anden. Dette giver dig mulighed for at skrive annoncer, som handler om løb til løbeskoen til den ene gruppe af ord og for den anden kan du skrive om gode fritids- eller hverdagssko.
Kvalitet betaler sig
I eksempel 1 vil annoncerne have en høj relevans for søgeordene og derfor vil du ikke komme ud for, at Google lader det påvirke din kvalitetsscore. Hvis du have lavet eksempel 1ved at komme både kondisko og løbesko i en gruppe, så ville man ikke have mulighed for at indsætte det nøjagtige søgeord i teksten uden brug af dynamiske keywords, hvilket i nogle tilfælde kan give ret spøjse annoncer. Desuden kan du sende et knivskarpt budskab til brugeren om, at du rent faktisk har det produkt, som de søger efter. I en annonce for løbesko kan du fx sende et budskab ved at skrive noget om, at du har løbesko, som er stødabsorberende, åndbare, lette m.m. Mens budskabet for kondisko kunne være holdbare, gode at have på i lang tid, billig pris m.m. Dette giver en højere CTR, hvilket igen giver en bedre kvalitetsscore.
Hvis du derimod starter med at lave det hele lidt middelmådigt, så ryger din kvalitetsscore ned og dermed får du også en lavere placering. En lavere placering giver også er lavere CTR og dermed bliver din CTR måske sænket lidt mere. En ting er, at du måske slet ikke opdager, at der rent faktisk er trafik og omsætning på søgeordet, men noget andet er, at hvis du opdager der, så skal du til at overbevise Google om, at du ER relevant og du HAR det rigtige produkt.
Der er kun en måde at gøre dette på, del søgeordene op, skriv relevante annoncer, find de rigtige landingssider, brug de muligheder for udvidelser som der er tilgængeligt m.m.
Og det er rigtigt vigtigt at huske, at jo længere tid man har leveret dårlige resultater, jo længere tid tager det at overbevise Google om, at man nu har fået styr på tingene.
Så lad være at skyde dig selv i foden fra starten af – du tjener alligevel først penge, når du gør det ordentligt.