Hjemmeside statistik
Daniela Edemann

Sådan bruger du dynamiske søgeord i Adwords

Overskriften hedder sådan bruger du dynamiske søgeord– men den kunne også have heddet, sådan skal du ikke bruge dynamiske søgeord.

Mange ser dynamiske søgeord som en let måde, at få lavet nogle meget specifikke annoncer på – og det er til dels også rigtigt. Men når man bruger dynamiske søgeord, så bliver man altså nødt til at tænke sig grundigt om. Ellers kan man få lavet noget værre juks.

Så hvis du gerne vil undgå annoncer som disse, så kan det være en god ide at læse resten af denne artikel.


Brug dynamiske søgeord med omhu

Hvis du gør brug af dynamiske søgeord i dine annoncer, så kræver det 1. At du slår hjernen til, mens du indsætter og ekskluderer søgeord og 2. At du holder øje med dine annoncer.

For hvert søgeord som du indsætter i en annoncegruppe, hvor der er gjort brug af dynamiske søgeord, er du nød til at forestille dig ordet indsat i annoncen. Og samtidig er du nød til at forestille dig, hvilke andre søgeord Google kunne finde på at matche dig op på. Hvis der er uheldige kombinationer her, så sørg for at få dem udelukket. Ofte er søgeordet relevant nok – men kræver bare en anden annonce eller en annonce uden dynamiske søgeord.

Man kan ikke forudse alt og derfor er det vigtigt, at man holder rimelig øje med annoncer med dynamiske søgeord, da der kan komme noget værre sludder ud af det.

Skal jeg holde op med at bruge dynamiske søgeord?

Nej det skal du bestemt ikke, hvis ellers du har sans for at se, hvad du bør og ikke bør oprette af søgeord og hvordan dine annoncer vil komme til at se ud. Desuden skal du have tid til at få fulgt op på dem.

Dynamiske søgeord er super smarte og giver brugeren en fornemmelse af, at annoncen er super relevant. Når en annonce indeholder de søgeord, som man har søgt efter, så giver det en langt højere CTR (Click Through Rate). Så hvis du kan forstå at få lavet en annonce, som hænger sammen med dynamiske søgeord, så brug dem.

Men når man så har lavet en annonce, som indeholder alle de relevante informationer for brugeren, så er det også vigtigt at denne lander på en relevant side – men det er en helt anden sag.

80/20 reglen

80/20 reglen kaldes også for Paretos lov og gælder i mange sammenhænge. I denne sammenhæng vil maksimum 20% af dine søgeord stå for 80% af din omsætning.
Derfor mener jeg, at du bør lave en søgning på dine mest viste søgeord – bare lige for at se, hvad der dukker op af sjove ting.
Du kan være helt sikker på, at du vil finde fejl, hver eneste gang at du gør det.
Dette betyder ikke, at DU har lavet fejl. Men Google er kreativ og sommetider virker det lidt som om, at Google tænker – lad os lige prøve noget nyt. Og så matcher de dine søgeord op et sted, hvor du slet ikke havde planer om, at det skulle bruges.

Så husk at holde øje med dine annoncer.