Mange har efterhånden spurgt mig til, hvad det er, at jeg laver og hvad Adwords er.
Derfor vil jeg nu forsøge sådan helt overordnet og lavpraktisk at forklare, hvad Adwords er.
Adwords er overordnet forklaret reklamer og er i grove træk opdelt i 4 forskellige typer.
Der findes pt. tekstannoncer, billedeannoncer, shoppingannoncer og videoannoncer. Når jeg skriver pt. skyldes det, at tingene går stærkt i den digitale verden, og hvad der er fakta i dag, behøver ikke være det i morgen.
Adwords er Googles navn for betalte annonce. Hvis man ser annoncer via Bing, hedder det Bingads – men Bing er langt bagefter og derfor ser man i skrivende stund kun Bingads som tekstannoncer.
Hvor ser man annoncerne henne?
Adwords annoncer vises mange forskellige steder, men lad os forsøge at tage dem fra en ende af.
På billedet se du et søgeresultat på ”Yepp Maxi Cykelstol” i Google.
Tekstannoncer
I de blå kasser ses der forskellige tekstannoncer, mens den røde kasse viser shoppingannoncer.
Begge denne type annoncer vises på det, som man kalder for søgenetværket. Dette betyder, at det er annoncer, som hovedsageligt bliver vist ud fra, hvad du har indtastet i søgefeltet i Google, eller hos en af deres partnere i søgenetværket. En af disse partnere kunne være Den Blå Avis eller Gul og Gratis.
I dag er det dog kun tekstannoncer, som bliver vist hos de forskellige søgepartnere.
Shoppingannoncer
Annoncerne i den røde kasse er et nyere tiltag fra Google i Danmark. I udlandet kan man købe produkter direkte fra søgningen og shoppingannoncer er første skridt i retning af, at dette tiltag også er på vej til Danmark. Shoppingannoncer er ofte rigtig velset fra forbrugerne, da de både visuelt kan bedømme et produkt og samtidig kan se prisen.
Displayannoncer
På billedet her ser du et eksempel på billedeannoncer. Disse kaldes også for displayannoncer og kan ses rigtigt mange steder på nettet.
Hvis man ejer en hjemmeside, kan man tjene penge på at have reklamer på, når man tilbyder Google, at der må vises annoncer på siden, så siger man, at hjemmesiden er den del af displaynetværktet. For hver gang at der er en, som klikker på ens annonce, så tjener man penge. Rigtig mange af de store sites tjener rigtig mange penge på disse annoncer hver dag.
Billedannoncer blev førhen målrettet efter indholdet på en given hjemmeside.
I dag er det dog langt mere kompliceret og langt de fleste annoncer, som vises på displaynetværket, bliver vist via remarketing. Remarketing betyder, at man som annoncør målretter annoncer mod en bruger, som allerede har været inde og besøge ens hjemmeside. Derfor vil du som bruger ofte føle dig forfulgt af annoncer fra en webshop, som du har været inde og besøge.
Den sidste type af annoncer er videoannoncer og det er dem, som vises i starten af videoer på youtube.
Hvis du gerne vil have uddybet noget af det ovenstående, så skrive endelig til mig og så vil jeg skrive om det, så andre også kan få glæde af dit spørgsmål.