Husk at tjekke dine trafikkilder løbende

Jeg ser gang på gang, at mine kunder enten selv laver ændringer eller at deres udbydere laver ændringer, som man ikke er opmærksom på, har konsekvens for meget andet end det, som de bliver lavet for.
En af de helt store katastrofer sker, når man vælger at benytte en anden udbyder til betalingsmidler eller laver ændringer i den gamle og man ikke får disse ændringer registreret i Analytics.

Når man, som jeg sidder med Google Ads, så opdager man først disse ændringer, når skaden er sket og i mange tilfælde, når der er begyndt at komme justeringer for at forsøge at rette op på det tilsyneladende manglende salg.

Så hvis du som hjemmesideejer laver ændringer i dine ting, så husk at give besked til dine samarbejdspartnere. Det er bedre at give besked en gang for meget end en gang for lidt.

Et eksempel kunne være, at ens udbyder af shopsystem har valgt at benytte en anden udbyder til betalingerne. Hvis man ikke får tilføjet den nye betalingsløsning under ekskluderede henvisninger i Analytics, så kan man ende op med tal som nedenstående, hvor betalingssystemet for æren for ca. 17% af salget

Der er mange grunde til at det er vigtigt, at man har en korrekt sporing, men de to vigtigste er.

  1. Bruger du din tid korrekt
  2. Bruger du dit budget korrekt

Brug din tid korrekt

Når du har styr på, hvor du tjener dine penge, så kan du også sørge for at bruge din tid der, hvor du får mest ud af den.
Fx bruger mange rigtig meget tid på nyhedsbrev eller Facebook – men der er jo stor forskel på, om ens tal for nyhedsbreve ser ud, som i det ene eller det andet diagram herunder.

Og det er kun hvis man sporer korrekt, at man ved, om man bruger sin tid på det, som man tjener penge på.

Brug dine penge korrekt

Hvis man annoncerer på Google, så er det rigtigt vigtigt, at man ved, hvor ens penge er givet godt ud henne. Desuden benytter flere og flere sig at smarte kampagner i Google og de er baseret på det konverteringer, som er tilskrevet til google/cpc. Hvis de ikke bliver tilskrevet til Google Ads, så skruer Google stille og roligt mere og mere ned.

Så husk at tjekke at dine trafikkilder er korrekte.

Du kan via understående link opsætte en hurtig rapport på, hvor du får din omsætning fra i Google Analytics.
https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=l86F40qhQnOD9Cw1veo5fA

Hvis du ikke ved, hvordan man arbejder med tilpassede rapporter, så kan du se det på https://edemann.dk/tilpassede-analytics-rapporter/