Desværre valgte Google med de nye forbedrede kampagner, at forringe muligheden for selv at styre mobilbud justeringen.
Adwords mobilbud før forbedrede kampagner
Førhen kunne man selv vælge de enheder, som man gerne ville have sine kampagner vist på. Denne mulighed døde desværre i de forbedrede kampagner.
Grunden til at jeg skriver desværre er, at jeg havde alle mine kampagner dubleret og kørende hver for sig. Med andre ord, så havde jeg fx en kampagne, som hed “Cykler” og en som hed “_mobilCykler”.
Kampagnen Cykler var målrettet mod søgenetværket og alle enheder foruden mobil.
Kampagnen _mobilCykler var målrettet mod søgenetværket og udelukkende mod mobil.
Rigtig mange af mine søgeord var ens i Cykler og i _mobilCykler men nogle ord kunne ikke betale sig at have med i _mobilCykler og de blev derfor fjernet helt. Men en anden grund til opdelingen var, at der er meget stor forskel på, hvad folk køber via mobil. Fx så kan jeg sagtens sælge cykeldæk både via pc og via mobil og jeg kunne derfor sagtens forsvare at byde samme klikpris. Men på større og mere detaljerede varer såsom cykler er ikke lette at sælge via mobil og derfor var det ofte ikke rentabelt at byde en ret høj pris. Specielt eksakte søgninger var der rigtig meget at hente på i besparelse ved nedsættelse i klikpris uden at tabe placering og konvertering.
Adwords mobilbud med forbedrede kampagner
I dag kan man for det første ikke fravælge mobil og for det andet, så kan man kun lave en procentvis justering af klikprisen for hele kampagnen i stedet for på de enkelte søgeord. Samtidig kan man ikke mere lave justeringer for tablets, hvis man har behov for det.
Hvis du gerne vil ind og justere på dine mobile bud, så kan du gøre det ved at klikke på indstillinger på kampagnen og herefter på enheder.
Hvis du vil se, hvordan dine søgeord performer på de forskellige enheder, så kan du se dette ved at klikke på søgeord, segmenter og enheder.