Der er mange som har en rigtig negativ holdning til reklamer.
Forståeligt på sin vis – men har du overvejet, hvorfor du render i reklamerne?
Der er selvfølgelig irriterende at blive bombarderet med reklamer, men mange af dem har faktisk også deres berettigelse.
Her tænker jeg på de reklamer, eller betalte resultater, som man bliver præsenteret for ved søgning hos søgemaskiner som fx Google.
Der er naturligvis annoncer, som rammer helt hen i skoven, men rigtig mange af dem, er faktisk meget relevante forslag til det, som du har søgt efter. Disse annoncer bliver i Google kaldt for Adwords og opstod højst sandsynligt i sin tid som en konsekvens af, at man dengang kun kunne lave annoncer med tekst (engelsk ads with words).
Der er rigtig mange, som ikke mener, at der ikke skulle ligge betalte annoncer i søgeresultaterne, men Google skal jo tjene deres penge et eller andet sted og en af disse steder er på Adwords.
Mange vil rigtig gerne bruge Google som søgemaskine, da de føler, at de får de bedste resultater her. Og grunden til at Google leverer rigtig gode søgeresultater er, at der sidder nogle virkelig dygtige folk, som får en god løn. Uden dygtige folk – ingen gode søgeresultater og derfor skal du være glad for reklamer.
Kan man betale sig fra en plads i toppen af søgeresultatet
Hertil er svaret – nja.
Du skal ikke tro, at Google helt hovedløst blot smider de reklamer i hovedet på dig, som forhandlerne vil betale mest for. Selvom Google gerne vil tjene penge, så ved de også godt, at deres kernekompetence er, at levere gode søgeresultater. Så udvælgelsen af annoncer er virkelig spektakulær og der er ikke andre end Google selv, som med sikkerhed ved, hvordan det gøres. Men der er dog nogle elementer, som både er åbenlyse og som Google selv har meldt ud.
Googles søgealgoritme
Overordnet set kan placeringen af annoncerne ses som en aktion, hvor den med det højeste bud vinder plads 1 og så placeres annoncerne eller nedefter. Men det højeste bud udregnes ud fra noget, som hedder kvalitetsscore. Kvalitets scoren kan være på alt lige fra 1 til 10. Når man så byder ind, så tager man buddet, ganger med kvalitetsscoren og dividerer med 10. Hvis du gerne vil vide mere om denne udregning, så findes der forklaringer på det mange steder på nettet.
Som sagt før, så ønsker Google at give de bedste søgeresultater og derfor er der nogle ting, som påvirker kvalitetsscoren i negativ retning.
Fx så bryder Google sig ikke om at registrere, at man klikker på en annoncer og et kort øjeblik efter kommer retur til søgeresultatet. Det sender jo et meget klart signal til Google om, at annoncen ikke viste det, som man var på udkig efter, da man søgte efter et bestemt ord eller sætning.
En anden ting som sender et negativt signal er, hvis en annonce vises rigtig mange gange, men at der ikke bliver klikket på den. Så påvirkes kvalitetsscoren igen negativt. Og det er ikke fordi, at Google vil tjene flere penge, det er for at give brugeren det, som de søger efter.
Så kan man vel bare skrive, at man har 50% rabat i annoncen? Nej fordi så kommer brugeren ind og opdager at det har man ikke og så kommer de hurtigt retur til søgeresultatet.
Der ligger rigtig mange andre spidsfindigheder bag algoritmen, som vi er nogle, der synes er vildt spændende, men du har her blot fået to forhåbentlige forståelige eksempler på, hvordan Google forsøger at give dig nogle gode søgeresultater og hvordan de søger for at tjene penge hjem, så de kan betale deres dygtige medarbejdere.
Reklamer på hjemmesider
Desuden skal du tænke over, at hvis du kommer ind på en hjemmeside, hvor der er reklamer på siden, så er det reklamerne, som betaler ejeren eller ejerne af hjemmesiden for deres indhold.
Tallene siger at der er i dag er ca. 1/3, som benytter sig af forskellige former for add-blockere og som derved benytter hjemmesiderne fuldstændig gratis. I sidste ende betyder det dog, at ejeren tjener ca. 1/3 mindre på sin hjemmeside – så derfor må man også forvente at kvaliteten af indholdet vil falde med omkring 30%. Jeg finder det i hvert fald fuldstændigt forståeligt, hvis det bliver resultatet – jeg vil nemlig heller ikke arbejde gratis.
Jeg plejer at tage de modsatte briller af add-block brugerens på og så sørger jeg for lige at klikke på en reklame, hvis jeg falder over noget lækkert indhold på nettet. Det er min måde at sige tak til den person, som har brugt sin tid på at give mig godt indhold.