MarketingCamp 2014 – mit tredje år som deltager

Jeg blev introduceret for MarketingCamp i 2012 af Dennis Drejer, som jeg startede med at arbejde sammen med hos Cykelpartner.dk primo 2012. Dengang havde jeg svært ved at finde 4 spor, som jeg synes var relevante. I dag ville jeg ønske, at det var muligt at tage 8 spor, da der er så mange spændende talere, men jeg har så måttet vælge dem ud, som berører mit hovedområde Adwords.

Jeg ser rigtig meget frem til MarketingCamp i år, da det virker til at Potter har løftet konceptet op på et helt nyt niveau og desuden ved jeg mere om de personer, som er talere og jeg har derfor haft meget lettere ved at vælge. Tilbage i 2012 begik jeg den fejl, at jeg valgte oplæg med for lavt niveau. Jeg var i tvivl om, hvor mit niveau lå henne og som ny i branchen valgte jeg mange oplæg med begynderniveau. Men på trods af min korte tid i branchen, så burde jeg have valgt et højere niveau, da jeg ikke fik helt så meget ud af MarketingCamp, som jeg kunne have fået (Dennis Drejer må jo være en god læremester J).

Jeg vil derfor gerne give dig et par gode råd til, hvordan du finder det rigtige oplæg.

Det absolut vigtigste, når man skal vælge oplæg er, at man ikke blot kigger på overskriften på oplægget, men at man rent faktisk gør sig den ulejlighed at læse den fulde beskrivelse. På den måde slipper man selv for at sidder og føle sig malplaceret og taleren slipper for at få en middelmådig bedømmelse af en formidabel præsentation.

 

Hvad skal man vælge?

Der er tre ting, som ligger til grund for mine valg i forhold til, hvilke oplæg, som jeg skal høre.

  1. Relevans i forhold til min arbejdsgiver.
  2. Relevans i forhold til min interesse.
  3. Hvem der er taler.

Relevans i forhold til min arbejdsgiver

Min arbejdsgiver betaler min tur og min deltagelse og derfor er jeg nød til at honorere dette ved, at jeg vælger oplæg efter, hvor der er mest benefit at hente. Jeg synes naturligvis, at det kunne være vildt sjovt at komme ind og høre Dennis Drejer snakke om Cykelpartner.dk, men set i forhold til benefit, så ville det være helt hul i hovedet. For mit vedkommende betyder det, at jeg vælger de oplæg, som er med Adwords i første omgang.

Relevans i forhold til min interesse

Hvis der i et af sporene ikke er noget, der er relevant for min arbejdsgiver, så ville jeg vælge efter, hvad jeg selv bedst kunne tænke mig at lære noget om. Hvis fx Dennis ikke skulle holde oplæg på samme tid som Andreas Lolk eller andre, som taler om Adwords, så kunne det godt være, at jeg havde valgt at høre ham af ren og skær nysgerrighed.

Hvem der er taler

Hvis jeg står med to oplæg, som jeg synes kunne være interessante, så kigger jeg på, hvem der skal tale. Hvis jeg ikke kender personen i forvejen, så Googler jeg personen og finder ud af, hvor mange der følger han eller hende og om det er en person, som jeg fatter sympati for i forhold til deres interesseområder, hvad de udtaler og hvordan de udtaler det.

Hvilket niveau skal man vælge?

Selv med en god overskrift for et oplæg og en grundig beskrivelse, så kan det godt være svært for dig som  deltager at vurdere, om du er på det ene eller andet niveau og det kan være begge veje. Måske er du i tvivl om, om du er dygtig nok til at tage øvede eller nørder og det kan også være den anden vej rundt – får du  nok ud af det? Mit bedste råd er – skriv til taleren og spørg.

Du sidder måske med fornemmelsen af, at ”jeg kan da ikke tillade mig at henvende mig til så kendt en person som fx Frank Hellerup Madsen eller Andreas Lolk” – men faktisk så er de også interesseret i, at du får mest muligt ud af MarketingCamp. Desuden er de faktisk øvrigt begge to nogle rigtig hjælpsomme personer, der ud over at være eksperter også bare er almindelige mennesker.
Skriv en pæn mail til den taler, som du overvejer at høre, hvor du beklager at du forstyrrer, men forklar at du virkelig er i tvivl om, om du passer ind i på deres oplæg. Hvis taleren ikke kender dig i forvejen, så husk at skrive, hvor du er henne i niveau, så de ikke først selv skal spørge ind til, hvor meget du ved og dermed skal forstyrres to gange. I langt de fleste tilfælde vil du få et pænt svar tilbage og hvis du ikke gør, så kan du jo altid overveje, om det er DEN taler, som du har lyst til at høre….
Når dette er skrevet, så skal det også siges, at du ikke skal kontakte de såkaldte eksperter med sniksnak bare for at gøre opmærksom på dig selv.  Hvis du henvender dig, så kræver det som minimum, at du har læst hele talerens beskrivelse af sit oplæg.

Hvem får noget ud af niveauet alle?

Potter har i mine øjne lavet en rigtig stor forbedring ved at fjerne nybegynderniveauet fra MarketingCamp. I stedet har han lavet nogle virksomhedcases for alle, hvor man får et helt konkret indblik i, hvordan andre har gjort, hvor ”de har ramt hovedet lige på sømmet” og ikke mindst, hvor ”de virkelig har skidt i nælderne”.

Der er ikke noget bedre end at få helt konkrete cases, da det er meget lettere at trække paralleller over i ens egen situation ud fra dette. Uanset om man er nybegynder eller om man har været i branchen i mange år, så vil man altid kunne lære af andres erfaringer og blive påvirket af andres tankegange og det vil derfor i mine øjne aldrig være spildt at høre sådan en case.

Var du klar over det hele? Hvis du efter en case sidder tilbage med en fornemmelse af – ”at jeg vidste det hele”, så kan du sikkert med fordel tage en snak med taleren, fordi så har I meget tilfælles og så kunne begge parter nok få noget ud af at netværke.

Niveau øvede:

Hvis du sidder og overvejer, om du skal tage niveauet, som hedder øvede, så passer det sikkert fint til dit niveau – såfremt du ikke bare er blevet lokket af en lækker overskrift…..

Øvede er ikke ekspertniveau men kræver dog, at du har styr på de elementære begreber. Hvis du fx vælger ”SEO – de tusind spørgsmåls fag. Spørg Thomas og få svar” med Thomas Rosenstand, så skal du have styr på, hvad en sidetitel er, hvad der menes – når man snakker om keywords og vide hvad SEO står for. Eller hvis du fx vælger ”Spild ikke pengene! Få mere ud af displaynetværket i Google Adwords” med Frank Hellerup Madsen, så bør du have styr på forskellen mellem søgenetværket og displaynetværket og du bør have en god fornemmelse af, hvad remargeting er.
Hvis ikke du har basisviden og gerne vil deltage alligevel, så gør de andre deltagere og taleren den tjeneste, at du ikke lader din uvidenhed gå ud over oplæget. Det er helt fint at stille spørgsmål, det giver faktisk ofte et langt bedre oplæg, men rigtig mange spørgsmål fra en enkelt person er oftest meget forstyrrende for de andre deltagere. Hvis du er i tvivl om niveauet, så tag kontakt til taleren og forhør dig. Selvom du måske ikke helt er på niveauet, så kan du måske alligevel få noget ud af et øvet niveau – men du kunne bare have fået mere ud af det, hvis du havde haft den rigtig baggrundsviden.

Niveau nørder:

På nørdniveauet kan man virkelig komme til at spilde sin tid, hvis man ikke har den fornødne baggrundsviden. Igen er det vigtigt, at man læser beskrivelsen af oplæget grundigt igennem. Det kan være svært at vurdere, om man kan være med på dette niveau og man kan ikke sætte en fast tid på, hvor længe man bør have arbejdet indenfor emnet, da det er meget forskelligt, hvor hurtigt folk lærer og hvor mange emner man arbejder med af gangen. Men hvis du læser oplægets beskrivelse og du ikke er i tvivl om, hvad oplæget indeholder og kender de forskellige fagord der er brugt, så passer niveauet fint.

Forbered dig.

Det er altid en fordel at møde velforberedt op. Hvis du vil have mest muligt ud af deltagelsen, så er min anbefaling, at du forbereder dig på minimum disse tre punkter.

  1. Emnet
  2. Taleren
  3. Deltagerne

Emnet

Læs beskrivelsen af oplæget og hvis der er forekommer noget i beskrivelsen, som du ikke forstår, så led efter det på nettet. Hvis du fx skal ind og høre noget om remarketing, så find ud af, hvad er remarketing. Du behøver ikke blive ekspert på området, men hvis du bruger bare en halv time på at læse lidt om området, så er du godt forberedt og du har måske allerede på forhånd nogle spørgsmål, som du gerne vil vide mere om. Muligvis vil de blive besvaret under oplæget og ellers kan du spørge efterfølgende.

Taleren

Tjek taleren ud på de sociale medier, personlige hjemmeside og andre steder, hvor du kan finde information om personen. Det er langt lettere at følge med, når man på forhånd ved, hvem man står over for.

Deltagerne

Find ud af om der er interessante mennesker imellem deltagerne. Hvor der er mennesker er der muligheder – det kan være, at du sælger sko og der kommer en, som sælger snørebånd. Det kan være, at der kommer en, som har samme hovedfokusområde (fx adwords) men indenfor en helt anden branche og derfor kan i måske få noget ud af at netværke.

God fornøjelse med at vælge.