Adwords mobilbud justering

Desværre valgte Google med de nye forbedrede kampagner, at forringe muligheden for selv at styre mobilbud justeringen.

Adwords mobilbud før forbedrede kampagner

Førhen kunne man selv vælge de enheder, som man gerne ville have sine kampagner vist på. Denne mulighed døde desværre i de forbedrede kampagner.

Grunden til at jeg skriver desværre er, at jeg havde alle mine kampagner dubleret og kørende hver for sig. Med andre ord, så havde jeg fx en kampagne, som hed “Cykler” og en som hed “_mobilCykler”.

Kampagnen Cykler var målrettet mod søgenetværket og alle enheder foruden mobil.

Kampagnen _mobilCykler var målrettet mod søgenetværket og udelukkende mod mobil.

Rigtig mange af mine søgeord var ens i Cykler og i _mobilCykler men nogle ord kunne ikke betale sig at have med i _mobilCykler og de blev derfor fjernet helt. Men en anden grund til opdelingen var, at der er meget stor forskel på, hvad folk køber via mobil. Fx så kan jeg sagtens sælge cykeldæk både via pc og via mobil og jeg kunne derfor sagtens forsvare at byde samme klikpris. Men på større og mere detaljerede varer såsom cykler er ikke lette at sælge via mobil og derfor var det ofte ikke rentabelt at byde en ret høj pris. Specielt eksakte søgninger var der rigtig meget at hente på i besparelse ved nedsættelse i klikpris uden at tabe placering og konvertering.

 

Adwords mobilbud med forbedrede kampagner

I dag kan man for det første ikke fravælge mobil og for det andet, så kan man kun lave en procentvis justering af klikprisen for hele kampagnen i stedet for på de enkelte søgeord. Samtidig kan man ikke mere lave justeringer for tablets, hvis man har behov for det.

 

Hvis du gerne vil ind og justere på dine mobile bud, så kan du gøre det ved at klikke på indstillinger på kampagnen og herefter på enheder.

mobiljustering copy

 

Hvis du vil se, hvordan dine søgeord performer på de forskellige enheder, så kan du se dette ved at klikke på søgeord, segmenter og enheder.

mobiljustering2

 

2 Comments

  1. Mette

    Hvad er lige fidusen ved mobiljustering? Jeg har ikke en fysisk butik, og jeg kan forstå, at det her kan være en fordel, for dem der er i nærheden. Men når man ikke har nogen webshop eller butik, hvorfor skal man så gøre det?

  2. Daniela Edemann

    Hej Mette.

    Selvom du ikke har en fysisk shop, så kan der være en stor fordel i at justere bud til mobil. For det første så kan man ofte få meget billigere priser på visninger på mobil og så kan man lige så godt tage den fortjeneste med.
    Et andet sted hvor justeringen kan komme til sin ret er, hvis du sælger produkter, som ikke egner sig til at blive vist på mobil. I mit arbejde hos http://www.cykelpartner.dk har jeg konstateret, at annoncering af cykler mod mobil ikke er nogen god forretning og jeg tror, at det skyldes, at man ikke får en ordentlig fornemmelse af, hvordan en cykel ser ud, hvis man ser den på en mobil. Til gengæld så sælger småting som ringeklokker og cykelslanger helt fantastisk på mobil, men her har man heller ikke brug for det visuelle på samme måde som med en cykel.

    Som udgangspunkt sætter google dine justeringer af mobilbud til -20% og dette passer også fint i mange tilfælde. Men hvis jeg var dig, ville jeg lige tage et kig på placeringen og konverteringen for de forskellige enheder, der kan være penge at hente. Enten i form af flere konverteringer eller i form af besparelser, hvis der er produkter, som ikke konverterer på mobil.

    Med venlig hilsen
    Daniela Edemann

Comments are closed.