Svar på spørgsmål fra PPC boost

Hvis du ikke har læst PPC boost opfølgning, så vil jeg anbefale, at du læser dette først.

1. Hvorfor skriver cykelmekanikere på hjemmesiden?

Jeg sagde i mit oplæg, at der var stor forskel på, hvad en cykelmekaniker kalder tingene og hvad jeg som seo-nørd kalder det og at jeg derfor sommetider måtte have fat i cykelmekanikerne, når jeg synes, at de havde navngivet og beskrevet varer forkert eller utilstrækkeligt.
Efterfølgende var der en der stillede spørgsmålet “Hvorfor skriver cykelmekanikere på hjemmesiden?” og det er selvfølgelige ikke nogen selvfølgelighed for udenforstående.

Svar

Hos Cykelpartner.dk er der ansat 5 cykelmekanikere eller cykelteknikere, som deres uddannelse hedder.
Der er dog meget få praktiske opgaver hos Cykelpartner.dk, da vi sælger cykler i papkasser og ikke klargør dem. Den eneste faste praktiske opgave, der er til teknikerne, er at bygge hjul. Det hænder også at en tekniker skal i værkstedet for at finde og måske udbedre en fejl i forbindelse med en reklamation. Men resten af tiden (=ca. 99,5%) har de skrivebordsopgaver. Nogle af vores teknikere er skarpe til at vejlede kunder via telefon og mail og varetager derfor disse opgaver. De andre teknikere er indkøbere.
Det kræver rigtig meget viden omkring de forskellige cykeldele at få købt de rigtige ting ind og derfor er det udelukkende teknikere, der køber varer ind og det er ligeledes dem, som opretter varer i systemet, beskriver varerne og sørger for, at der kommer de korrekte specifikationer på.

2. Hvordan sørger du for at holde din plan?

Jeg viste en ret stram plan for, hvordan min arbejdsdag ser ud og der var flere der spurgte til, hvordan jeg sørgede for, at jeg kunne holde den.

Svar

Først og fremmest, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg ikke altid lykkes med at holde min plan. Men når jeg ikke har mulighed for at holde planen, så forsøger jeg i første omgang at flytte rundt på mine opgaver, så jeg når det hele. Hvis jeg ikke kan nå opgaverne i en uge, så flytter jeg dem til den næste.
Ved at flytte opgaverne frem i tiden, så har jeg en chance for dels at følge mine opgaver til dørs, men jeg opdager også, hvis jeg generelt ikke bliver færdig med mine opgaver.
Der kan være flere grunde til, at jeg ikke kommer i mål med mine opgaver og der er to typiske grunde til at det sker.

  1. Forstyrrelser
  2. Nye opgaver.
  3. Fejlvurdering eller spildtid på opgaver.

Forstyrrelser.

Forstyrrelser kan komme fra rigtig mange kanter. Det kan fx være telefon, mail, skype, medarbejdere, fysiske defekter og manglende koncentration.

Nye opgaver.

Der kan være kommet nye opgaver til i form af dikterede opgaver eller der kan være nye tiltag indenfor de faste opgaver, som kræver ekstra opmærksomhed enten midlertidigt eller i fremtiden. Man er nød til at forholde sig til de nye opgaver og vurdere, hvor man skal finde tiden henne. Hvis man er fuldt booket i forvejen, så må man uddelegere nogle af ens andre opgaver eller man må uddelegere selve opgaven.

Fejlvurdering eller spildtid på opgaver.

Det kan være svært at estimere tid på opgaver. Når jeg planlægger min arbejdsdag sætter jeg som udgangspunkt en opgave på pr. dag. Jeg ved dog også godt, at der er opgaver som er hurtigere overstået og når jeg så mangler et sted at sætte en ekstra eller en udskudt opgave ind, så kan jeg placere den her. Hvis man har en opgave, som igen og igen bliver nød til at blive flyttet, så finder man ofte ud af, at det grundes at opgaven er for stor til den estimerede tid. Derfor kan man blive nød til at dele den over to arbejdsdage.

Andre gange så må man revurdere sit arbejde og finde bedre måder at gøre det på, så man kan holde ens tidsplan.

 

3. Hvor finder du inspiration og udbygger din viden?

Der var en som spurgte mig, hvor jeg får inspiration og finder viden omkring Adwords. Og jeg lovede at lave en liste over dette.

Svar

Svaret er overalt. Men i første omgang kan man komme i gang med at kigge lidt på følgende punkter.

  1. Bøger
  2. Google+
  3. Personlige blogs
  4. Podcast og video
  5. Events og konferencer

 

Bøger.

Der findes rigtig mange bøger om adwords. Jeg har haft fingre i to af de danske og dem vil jeg gerne anbefale til andre, som skal i gang med Adwords eller til dem, som lige er startet op. Hvis man ikke har nok i de danske bøger, så findes der et hav af bøger om Adwords på engelsk.

Den sikre vej til adwords profit – Andreas Lolk – http://ppcprofit.dk/

Ad-lex – Thomas Rosenstand – http://ad-lex.seo-lex.dk/ + http://www.concept-i.dk/
 

Google+

Langt den letteste måde at følge med i Adwords udviklingen er ved at følge eksperterne på google+.

Selvom der er nogle deciderede Adwords eksperter herhjemme , så er der også rigtig mange andre, som skriver om andre ting, som ikke har Adwords som direkte emne, men hvor man alligevel kan finde mange gode råd. Derfor kan det være en fordel at følge bredt på Google+. Hvis du ikke ved hvem du skal følge, så kan du evt tjekke dem ud, som jeg følger, der er nogle meget inspirerende mennesker imellem.

Samtidig er de nogle Adwordsgrupper, som kommer med rigtig gode indlæg og muligheder for at udbygge ens karriere. Fx Google AdWords Danmark og Google Adwords tips og tricks

Af helt specifikke adwordseksperter i Danmark, så er Frank Hellerup Madsen min helt klare favorit at følge, men også Andreas Lolk kommer med nogle gode input ind imellem.

Du finder  Frank Hellerup Madsen på densynligemand.dk. og du finder Andreas Lolk på ppcprofit.dk
 

Personlige blogs

Mange af eksperterne er gode til at skrive nyheder ind på google+, men for en sikkerheds skyld så kan man følge dem på deres personlige blogs og evt tilmelde sig deres nyhedsbrev.
 


Podcast og video

Podcast

Jeg kører i bil to timer hver dag og den tid har jeg valgt at bruge fagligt. Så til og fra arbejde hører jeg podcast. Måden jeg benytter det på er ved, at jeg har installeret en podcast app på telefonen og her abonnerer jeg på bestemte udgivere. Mange af de podcast som jeg hører handler ikke kun om adwords, men om marketing generelt.

Jeg abonnerer blandt andet på:

Pottercut, The Industrious Geeks, The Smart Passive Income, The Foolish Adventure Show og The Inside Social Media Podcast

Video

Herudover så kan man finde rigtig mange gode tutorials via Youtube. Søg og du skal finde eller start med at gå ind og tage et kig på Google Business