Hvad er konverteringsfrekvens og hvad kan man bruge det til?

Konverteringsfrekvens er et udtryk for, forholdet imellem antallet af klik og antallet af konverteringer.
Konverteringsfrekvens kan benyttes i mange aspekter af adwords, men her vil jeg tage det op i forbindelse med annoncer og søgeord.
Konverteringsfrekvens og annoncer.
Om en annonce har høj eller lav konverteringsfrekvens fortæller noget om, hvor ofte der bliver klikket på fx en annonce set i forhold til, hvor ofte samme annonce ender med at give et salg.
Ved at sammenligne disse to ting kan man ofte spare mange penge og fanger hurtigt, hvis man har en annonce med et misvisende budskab eller måske en forkert landingsside.
Hvis man har flere annoncer i en annoncegrupper og der er en som skiller sig ud med at have en meget lav konverteringsfrekvens i forhold til de andre, så skyldes dette oftest en eller anden form for fejl i annoncen. Fejl i annoncer kan være flere ting, men er oftest et af understående 3 punkter
• Forkert landingsside
• Falske budskaber
• Fejlformuleringer i annoncen
Forkert landingsside
Annoncen lover fx varme vintertrøjer til mænd og sender herefter brugeren til en side med badedragter til piger. Denne form for annoncer vil oftest have en meget lav konverteringsfrekvens. Forkert landingsside kan også være en side, som ikke eksisterer mere.
Falske budskaber
Da annoncen blev lavet var der tilbud på havekrukker og annoncen lover – 50 %. Nu er prisen tilbage til normalen og er vi kommet til at love kunden noget, som vi ikke kan levere.
Fejlformuleringer i annoncen
Fejlformuleringer skyldes næsten altid, at man har brugt dynamiske keywords og ikke helt har gennemtænkt de mulige resultater af dette. Vi kan fx have lavet en annonce med teksten ”din forhandler af {KeyWord:Fiskars}” og under søgeord kommer vi måske til at indsætte søgetermen ”forhandler af Fiskars” og derved opnår vi noget værre sludder i vores annonce.

Konverteringsfrekvens og søgeord
Hvis man opdager, at man har søgeord, som har en meget lav konverteringsfrekvens, så er der mange flere parametre at tage stilling til, end hvis det er på en annonce.
På et søgeord kan der være mange flere grunde til lav konverteringsfrekvens, men oftest skyldes det et af følgende punkter.
• Manglende vare
• Dårlig annonce
• Visninger på displaynetværket
• Brede søgeord
• Forkert landingsside
Manglende vare
Det sker ofte i større webshops, at man udgår for produkter og hvis man så ikke får udelukket søgeord, som er relaterede til det manglende produkt, så annoncerer man reelt for en vare, som man ikke har. Nogle gange så bliver klikket helt forgæves og så opdager man forholdsvis hurtigt, at der er noget galt. Men hvis man har en såkaldt erstatningsvare (en vare som kan bruges i stedet for den ønskede vare), så kan der godt gå noget tid, inden at man opdager fejlen, da søgeordet godt kan ”sælge” alligevel.
Dårlig annonce
En dårlig annonce kan være en annonce, som ikke er relevant for søgeordet, indeholder falske budskaber i forhold til selve søgeordet eller som skaber forvirring for kunden.
Visninger på displaynetværket
Hvis en annonce bliver vist på displaynetværket, så får den ofte mange visninger og klik men ikke så mange konverteringer. Købelysten hos brugere på søgenetværket og brugere på displaynetværket er meget forskelligt og konverterer derfor også meget forskelligt.
Brede søgeord
Brede søgeord har ofte en lav konverteringsfrekvens. En bruger som søger efter en lampe er ikke nær så tæt på at svinge dankortet, som en bruger, der søger efter en Edison lampe hvid.
Forkert landingsside
Hvis man ikke har godt styr på sine søgeord med både positive og negative søgeord, så kan man let komme ud for, at google vælger at vise et søgeord under et andet søgeord eller term, selvom man har oprettet ordet for sig selv. Derfor bliver nogle kunder sendt til forkerte landingssider og det forkerte søgeord bliver vist under et andet søgeord. Disse søgeord kan være meget svære at spotte, men en lav konverteringsfrekvens kan være det, som afslører sådan et forsket match.